En håndbok for drivstoffsbesparelser i fiske kan være med å bidra til å øke bevisstheten om viktigheten av å redusere drivstofforbruket og miljøpåvirkningen fra fiskebåter. Ved å gi skipperen og mannskapet ombord tilgang til informasjon om hvordan de kan optimalisere driften av båten, kan de ta mer ansvar for å redusere energiforbruket og dermed drivstoffkostnadene.
Håndboken vil kunne bidra til å standardisere praksis og prosedyrer for å redusere drivstofforbruket ombord. Synliggjøring av kilder til besparelser vil sikre at alle ombord på båten jobber mot samme mål. Det vil da være lettere å identifisere områder hvor det er mulig å redusere drivstofforbruket ytterligere.
Norsk villfanget fisk er best i klassen på klimavennlig matproduksjon!
Alt fra å overvåke og justere motorhastigheten, optimalisere rute og hastighet, vedlikeholde båt og utstyr, benytte miljøvennlige teknologier til opplæring av mannskapet om energioptimalisering, navigering og effektiv bruk av utstyr ombord, er faktorer som er med på å energioptimalisere et fiskefartøy.
Trimming i forhold til vekt og ballast
Trimming av en fiskebåt innebærer å justere vekt og ballast for å sikre at båten ligger riktig i vannet og oppnår optimal fremdrift.
Riktig vektfordeling ombord er viktig for å unngå skjev fordeling som kan påvirke båtens energiforbruk negativt.
Ballast kan brukes til å justere båtens trim, og riktig plassering av ballasten kan bidra til å redusere energiforbruket.
Drivstoffmengden i tankene kan også påvirke båtens trim og energiforbruk.
Hvordan finne optimal fart vs fremdrift
Først og fremst må man finne ut av hva som er båtens maksimale hastighet, og deretter vurdere hvilken hastighet som gir optimal fremdrift basert på faktorer som sjøtilstand, strømninger, tidevann, vindforhold og last. Det kan være lurt å gjennomføre tester på forskjellige hastigheter for å finne ut hva som gir best resultat.
Trimming av propellen har stor effekt på et fiskefartøy. Hvis propellen ikke er optimalt justert, kan det føre til økt motstand og tap av energi, noe som igjen kan føre til økt drivstofforbruk og lavere hastighet.
Taktisk fremdrift i forhold til vær, tidevann og strømforhold
En kan utnytte været, tidevannet og strømforholdene på flere måter for å optimalisere drivstofforbruket og dermed redusere kostnader og miljøpåvirkning. Ved å planlegge ruten på forhånd og ta hensyn til vær, tidevann og strømforhold, kan en skipper redusere drivstofforbruket. Det kan også være lurt å unngå områder med sterk strøm eller ugunstige vindforhold.
Hvis strømmen går i samme retning som båten, kan skipperen senke farten og likevel opprettholde samme hastighet. Det kan redusere motstanden mot båten og dermed redusere drivstofforbruket. På samme måte kan en unngå å kjøre motstrøms, som kan føre til økt motstand og høyere drivstofforbruk.
Å kjøre mot vinden gir økt motstand og høyere drivstofforbruk. Ved å ta hensyn til vindforholdene kan en justere kursen i forhold til vinden for å redusere vindmotstanden.
Spille på lag med bølgene – indre vs ytre lei
Skipperen kan justere kurs og fart for å dra nytte av bølgene og unngå å kjøre mot dem. Det kan også være lurt å justere farten slik at båten går i takt med bølgene, og unngå å klatre opp på toppen av bølgene eller synke ned i dalene mellom dem.
Det er imidlertid viktig å være oppmerksom på at å utnytte bølgene også kan påvirke sikkerheten. Hvis bølgene er for høye eller ujevne, kan det være farlig å følge dem, og det kan være bedre å kjøre mot dem for å opprettholde kontrollen over båten.
Valg av led er viktig for å spille på lag med bølgene og optimalisere fremdriften. Generelt sett vil en diagonal lei være optimal når man ønsker å utnytte bølgene til å øke fremdriften, mens en parallell lei vil være mer effektiv når man ønsker å redusere motstanden fra bølgene. Det kan være lurt å observere bølgene og prøve ulike leier for å finne den mest effektive løsningen i ulike forhold.
Valg av ytre lei kan være mer fordelaktig når det er roligere værforhold, eller når det er behov for å komme raskt til et bestemt sted. I slike tilfeller kan den kortere reiseavstanden være mer verdifull enn den ekstra beskyttelsen som tilbys av en indre lei.
Det er flere måter å minimere drivstofforbruket på fiskebåten på vei til fiskefeltet:
Ved å planlegge ruten til fiskefeltet nøye, kan man unngå unødvendige omveier og unngå områder med høye bølger og strømmer, som kan øke drivstofforbruket. Ved å trimme båten riktig, kan man oppnå en mer effektiv bevegelse i vannet, noe som igjen kan redusere drivstofforbruket.
Arbeid mot vind og strøm gir mer friksjon i fartøy og utstyr som også bidrar til at for eksempel kvaliteten i ekkoloddet og observasjonene av fisk forringes.
Ved å planlegge fiske i forhold til avstanden til fiskemottakene kan en optimalisere reiseavstanden mellom fiskefelt og mottak og dermed redusere drivstoffsforbruk og dermed også fiske mere effektivt. Riktig bruk av fiskeutstyr kan også bidra til å redusere drivstofforbruket. Dette kan gjøres ved å velge riktig størrelse på utstyret og justere farten og dybden på fisket for å unngå unødvendig belastning på motoren.
Tråling er en av de mest energiintensive operasjonene innen fiskeri, og det er derfor viktig å optimalisere drivstoffsforbruket under denne operasjonen.
En trål som henger skjevt vil øke motstanden i vannet og øke drivstofforbruket.
Farten på båten må tilpasses trålen og mengden fisk som skal hentes opp. For høy hastighet vil øke motstanden i vannet og dermed øke drivstofforbruket, mens en for lav hastighet vil føre til dårligere trålingseffektivitet og lengre fangsttid.
Dybden på trålen påvirker motstanden i vannet og dermed også drivstofforbruket. Ved å tråle grunnere kan man redusere motstanden og dermed også drivstofforbruket.
Det er viktig å planlegge ruten på forhånd slik at man unngår unødvendig kjøring og kan utnytte strømforholdene til sin fordel. Det kan være gunstig å justere hastigheten på fiskefartøyet slik at man oppnår en jevn gange. Dette kan redusere friksjonen mellom skipet og vannet, og dermed redusere drivstofforbruket.
For å redusere tiden brukt på leiting og søk under notfiske er det hele tiden nødvendig å optimalisere svarene ekkoloddet og sonaren som hjelper skipperen med å finne fisken raskere og mer nøyaktig.
Å samarbeide med andre fiskere og dele informasjon kan bidra til å finne fiskestimene raskere. Ved å dele informasjon vil en også få økt tilgang til informasjon. Det gagner alle å få et best mulig beslutningsgrunnlag.
Ved å justere vektfordelingen i båten kan man oppnå en jevnere utsetting av noten og dermed redusere drivstofforbruket.
Ved å optimalisere snurrevadteknikken kan man oppnå en jevnere samling av noten og dermed redusere drivstofforbruket. Dette kan oppnås ved å justere trålingstiden, hastigheten og avstanden mellom linene.
En fiskebåtskipper kan optimalisere drivstofforbruket ved å søke med strømmen i stedet for mot strømmen. Dette skyldes at strømmen kan hjelpe til med å drive båten fremover, og dermed redusere belastningen på motoren.
Noen generelle råd for drivstoffsbesparelser under fiskeoperasjoner:
• Planlegg ruten for å unngå unødvendige omveier og redusere tiden på sjøen.
• En ren og godt vedlikeholdt båt har mindre motstand i vannet, som kan bidra til å redusere drivstofforbruket.
• En reduksjon i farten kan redusere drivstofforbruket betydelig. Optimal trim av propellen kan også bidra til å redusere motstanden og øke effektiviteten.
• Ved å optimalisere bruk av motor og gir kan man redusere drivstofforbruket.
• Ved å overvåke drivstofforbruket kan man finne områder for forbedring og tilpasse farten og andre faktorer for å redusere forbruket.
• Ta hensyn til værforholdene og utnytt strøm og vind for å redusere motstanden og øke effektiviteten.
• Reduser unødvendig last og balanser vekten på båten for å unngå motstand og øke effektiviteten.
• Optimaliser fiskeoperasjonen slik at en reduserer tidsbruk og unødvendig kjøring.
• Hold mannskapet informert om tiltakene som er iverksatt for å redusere drivstofforbruket og oppmuntre dem til å bidra til å nå målene.
Husk også at ekkoloddet fungerer bedre medstrøms fordi det påvirkes av strømmen i vannet. Når ekkoloddet sender ut et signal, vil signalet bevege seg med strømmen og dermed ha en lengre rekkevidde i vannet. Når man derimot sender signalet mot strømmen, vil signalet brytes og forstyrres av strømmen, noe som kan føre til redusert rekkevidde og kvalitet på ekkoloddavlesningen.
En fiskebåtskipper kan gjøre flere ting for å optimalisere drivstoffsforbruket på vei til lossing.
Det kan være lurt å unngå områder med sterk strøm, bølgereller andre forhold som kan øke drivstofforbruket.
Ved å overvåke drivstofforbruket underveis kan skipperenjustere hastigheten eller gjøre andre justeringer for å optimalisere forbruket.
Effektiv kommunikasjon og samarbeid mellom mottak og fartøykan også bidra til å optimalisere logistikken og kvaliteten på fisken somleveres. Dette kan bidra til å unngå unødvendig venting og redusere tidenfartøyet bruker på å vente på lossing.
Vedlikehold av et fiskefartøy er svært viktig for å sikre at drivstoffsforbruket ikke øker unødvendig.
Riktig bunnsmøring reduserer friksjonen mellom båten og vannet, noe som minsker motstanden og belastningen på motoren. En dårlig eller slitt bunnsmøring øker friksjonen, motstanden, og dermed drivstofforbruket. Følg produsentens anbefalinger for vedlikeholdsintervaller.
Groe kan påvirke drivstofforbruket betydelig. Spesielt propellgroing reduserer effektiviteten, krever mer kraft, og kan forårsake vibrasjoner og skade.
En dårlig vedlikeholdt motor kan føre til økt drivstofforbruk og økt slitasje. Regelmessig service og vedlikehold, inkludert bytte av filtre og væsker, inspeksjon av brennstoffsystemet, og kontroll av propellen, er viktig for å opprettholde effektivitet. Følg alltid maskinprodusentens anbefalinger for vedlikeholdsintervaller
Drivstofforbruk per biomasse er en nyttig indikator for å vurdere miljøpåvirkningen fra matproduksjon og transport.
Ved bruk av NAIS Bærekraftskalkulator kan hvert fartøy måle sitt klimaavtrykk per tokt og driftsår. Dette hjelper med å utvikle kunnskap og erfaring om forbedringsmuligheter.
Norsk villfanget fisk er blant de matvarene med lavest klimaavtrykk. Klimaavtrykket varierer med fiskeslag og fangstmetode, men generelt sett er dette et bærekraftig og klimavennlig valg sammenlignet med mange andre matvarer.
Unngå unødvendige omveier og reduser tiden til sjøs
En ren og vedlikeholdt båt har mindre motstand i vannet og kan dermed redusere drivstofforbruket
Redusere hastighet kan betydlig redusere drivstofforbruket, optimalisering av propelltrim utbedrer også motstanden og øker effektiviteten
Riktig girbruk kan redusere drivstofforbruket
Identifisere områder som kan forbedres ved å justere hastighet og andre faktorer
Bruk strøm og vind til å redusere motstanden og øke effektiviteten
Unødig last og ubalansert vekt reduserer hastigheten og øker motstanden
Reduser tid og unødig kjøring ved å optimalisere fiskeoperasjoner
Oppmuntre til lagarbeid og informer om tiltakene som skal tas for å redusere drivstofforbruket og øke effektiviteten